Pancake Rocks - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Simone en Marcel - WaarBenJij.nu Pancake Rocks - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Simone en Marcel - WaarBenJij.nu

Pancake Rocks

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone en Marcel

14 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Zaterdag 14 februari 2015

Vanochtend redelijk vroeg op pad gegaan. Er wachtte niet echt een lange autorit maar de ervaring leert ons inmiddels dat we altijd langer onderweg zijn dan dat de TomTom aangeeft. Achter elke bocht wacht weer iets moois dat we op de gevoelige plaat willen vastleggen. Gevolg is dat we nu al bijna 1500 foto's hebben gemaakt. Hmmm, ik denk dat ik mijn werkgever om nog eens 5 weken verlof moet vragen om dat allemaal uit te zoeken. Zou Achmea daar akkoord voor geven?
Maar goed, vandaag ging de rit van Franz Josef glacier naar Greymouth, aan de westkust. Een rit van iets meer dan 2 uur. Om 10.00 uur vertrokken we vanaf de camping. Eerst nog even een bakkie in het centrum van FJ gedaan. Snel gebruik maken van het gratis internet om te horen of de dochter van goede vrienden van ons gisteren was bevallen. En ja hoor, er is weer een wereldburger bij; welkom Lente! De dag begint dus goed en na een heerlijke flat white en long black gaan we op pad.
Onderweg komen we het nodige moois tegen. We rijden door landschappen die de ene keer op Nederland (!) lijken, dan weer De Auvergne van Frankrijk om vervolgens bij de kust je in Noorwegen of Zweden te wanen. Echt geweldig zo afwisselend.

We besluiten om niet direct te stoppen bij de camping in Greymouth maar zo'n 3 kwartier door te rijden langs de kust naar Panakaiki. Deze plaats staat bekend om haar Pancake Rocks. En inderdaad, als we daar aankomen lijken de rotsten als platte schijven op elkaar gelegd. Heel vreemd maar wel weer super mooi om te zien, vooral wanneer de zee met wilde golven tegen de rotsen slaat. Van verre hoor je de golven al aankomen bulderen en wanneer ze dan tussen de smalle kloven tegen de rotsen slaan geeft dat een enorm kabaal. Prachtig om te zien en te horen.

Om 16.00 uur keren we weer om en gaan naar de camping in Greymouth. Wijntje, biertje, chips... Ach, veel meer heb je toch eigenlijk niet nodig?