Mungo National Park - Reisverslag uit Mildura, Australië van Simone en Marcel - WaarBenJij.nu Mungo National Park - Reisverslag uit Mildura, Australië van Simone en Marcel - WaarBenJij.nu

Mungo National Park

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone en Marcel

25 Januari 2017 | Australië, Mildura

Zondag 22 januari 2017
Na een heerlijk zelfgemaakt ontbijt van scrambled eggs en tomaat, pakken we de spullen in en vertrekken we naar Mildura. Een behoorlijk lange rit van zo'n 375km. Mildura is een redelijk grote plaats richting het binnenland. De wegen zijn heel rustig en soms zien we kilometers lang geen enkele auto. Ook benzinepompstations zijn schaars. Het is dus verstandig om altijd met een volle tank te vertrekken. En uiteraard zijn wij verstandig :-)) en gaan we eerst langs bij de plaatselijke benzinepomp. Het is ongeveer 12.00u als we eindelijk zo ver zijn dat we op weg kunnen.
De reis verloopt prima. Onze crib houdt het nog steeds goed vol al vindt ie inhalen wel wat moeilijk(!
Laat in de middag komen we aan op de camping die we hebben uitgezocht in Mildura. We reserveren voor 2 nachten. Het is een mooie rustige camping. Helaas is er geen recreatieruimte waar we de tenniswedstrijden kunnen volgen maar voor vandaag maakt het niet zo veel uit. We zijn moe van de reis. Het is behoorlijk warm geweest. We eten in de plaatselojke bistro (Gol Gol), gaan terug naar de camping en drinken nog wat in de gezamenlijke keuken. Erg gezellig is het daar niet; wij zijn de enige aanwezigen. Ik word helemaal lek gestoken door de muggen (o.i.d.) en als om 22.00u de lampen automatisch uit gaan, is dat voor ons ook het sein om onze crib op te zoeken en naar bed te gaan.
We kunnen allebei de slaap niet goed vatten vanwege de hitte. Het is erg benauwd in de crib maar we durven niet een deur open te zetten vanwege de beesten. Dan maar een provisorische oplossing met badlakens over de open ramen. Het blijft zweten...

Maandag 23 januari 2017
Na een warme nacht belooft het een nog warmere dag te worden. De voorspelling is 41gr. Ik kan dat nauwelijks geloven maar zodra we uit de crib stappen valt de hitte als een deken over ons heen. Dat wordt een zware dag want vanmiddag staat een excursie op het programma naar het Mungo National Park en The Chinese Walls. Deze excursie werd ons aangeraden door onze reisorganisatie maar eigenlijk weet ik niet goed wat we mogen verwachten (wat hebben we ons toch weer goed voorbereid, haha). We laten ons verrassen!
We worden door de gids opgehaald bij tourist center van Mildura. Samen met nog een koppel en een gezin met 2 kinderen vertrekken we naar het Mungo NP.Het is ondertussen bloedheet geworden en dus zijn we blij dat we even in de bus met AC kunnen zitten.
Tijdens de rit verteld Graham (de gids) honderduit over alles dat we zien. Hij is een aboriginal en weet enorm veel over Australie, zijn family roots, de leefgewoonten van de aboriginals, de natuur en de dieren. De rit duurt meer dan 1,5 uur en gaat dwars door de outback over zandwegen. Graham heeft hier duidelijk vaker gereden want hij heeft er een behoorlijke vaart in. Gedurende bijna de hele rit is hij aan het vertellen, er lijkt geen einde te komen aan zijn woordenstroom :-)

Na de lange rit stoppen we in the middle of nowhere bij het Mungo's Information Center. In het centrum is allerlei informatie te vinden over de historie van Australië en de aboriginals in het bijzonder. En uiteraard ook over Lake Mungo, wat eigenlijk geen lake is want het is totaal opgedroogd.

Voordat we de warmte echt trotseren, heeft onze gids Graham, voor een heerlijke maaltijd gezorgd. Ook tijdens het eten weet hij van geen ophouden en blijft hij interessante verhalen vertellen.

Na het eten is het nog steeds super warm. We rijden nog een klein stukje met het busje maar dan moeten we er toch echt aan geloven. We smeren ons nog een laatste keer goed in, doen de hoeden op en sjaal om en gaan dan op pad. Graham stopt bijna na iedere 50m om weer een verhaal te vertellen. Is het niet over de natuur, dan wel over de dieren of het ontstaan van Lake Mungo. Ook over de klimaatbeheersing en de effecten die dat heeft op de aarde, weet hij veel te vertellen. Bij alles wordt de aboriginal cultuur betrokken; zo vertelt hij heel boeiend over het verschil in denkwijze tussen de aboriginal en westerse cultuur over het begrip tijd, seizoenen en jaren (Calendar of nature does not lie). Alhoewel het voor de kinderen af en toe wel wat 'veel' was en ik zelf ook vanwege de warmte soms mijn aandacht verloor, was het wel heel bijzonder hoe hij over al deze onderwerpen een heel uitgesproken mening had. Het was ook heel mooi om te zien hoe hij bij veel dingen tekeningen maakte in het zand.

We lopen door het drooggevallen meer met voor ons een soort muur van zandhopen, de een groter en grilliger dan de ander. Echt vreemd om te zien. Vanaf een afstand lijkt het mul zand maar als we er over heen lopen blijkt het hard te zijn.

Eenmaal over de hoogste zand 'berg' heen bewonderen we de zonsondergang. De temperatuur is wat aangenamer geworden. Jammer genoeg is het wel wat bewolkt dus een echt mooie zonsondergang wordt het niet. Toch is het heel bijzonder om daar te zijn.

Nadat de zon is onder gegaan lopen we terug naar de bus en vertrekken we naar Mildura. Tijdens de reis moet Graham regelmatig bovenop de rem staan vanwege de kangoeroes die plots voor de auto de weg op schieten.

Om 23.00u komen we in Mildura aan en rijden wij weer terug naar de camping. Het is nog steeds behoorlijk warm. Er wacht een hete nacht!

Dinsdag 24 januari 2017
Vandaag staat in het teken van de reis naar Meadows. We hebben die plaats uitgezocht, niet vanwege het feit dat daar iets bijzonders te doen is, maar omdat dit redelijk in de buurt ligt bij Cape Jervis, de ferry waar we woensdag moeten zijn voor onze trip naar Kangaroo Island.

De reis verloopt gemakkelijk. Het is gelukkig iets koeler dan gisteren. Onderweg rijden we door prachtige wijngebieden. We stuitten op de wijngaard Banrock Station en laat dat nu net de wijn zijn die ik hier de hele tijd drink! We besluiten om daar een kijkje te nemen en natuurlijk ook een glaasje te nuttigen. Voor Marcel blijft het bij koffie want hij moet rijden. Ik geniet volop van de zoete witte wijn.
We vinden aan het einde van de dag een camping, eten een hapje in de buurt-bistro en kijken tennis op de camping. En ik heb ook weer tijd voor het maken van de laatste reisverslagen.

• 25 Januari 2017 - 21:52

Leni:

Ziet er allemaal fijn uit. Echt genieten

• 29 Januari 2017 - 10:53

Ina Velderman:

Hoi Simone,

Wat ziet het er gaaf uit!! Genietendus! gr.Ina